Rundvandring i Karlstad 2007.

Jag har bott i flera städer i mitt liv, Karlstad är en av de trevligaste.
Karlstad räknas som en medelstor stad och har ett stort utbud av affärer, gallerior och restauranger. Lägg därtill ett nöjesliv som slår de flesta andra städer i samma storlek som t ex Eskilstuna, Borås och Sundsvall.

Men det bästa tycker jag ändå är invånarna.
Går man t ex ut på krogen i Uddevalla, Örebro, Stockholm eller Jönköping och börjar försöka att få kontakt med en okänd människa så får man ofta en stor käft tillbaka.
-"Öh... Känner jag dig eller?"
Så är det inte i Karlstad. Folk är helt enkelt trevliga och glada. Jag har gått ut många gånger ensam i Karlstad men har nästan alltid träffat trevliga men helt okända människor. Jag har varit välkommen till deras bord, trots att det är jag som har stått för den i särklass högsta promillehalten.
T o m kvinnorna är trevliga, även de som inte var ett dugg intresserade av mitt sällskap. Inte sådär tykna och sketförnäma som vackra kvinnor som är medvetna om sitt utseende kan vara. De är artiga och trevliga och det är få gånger som jag har råkat ut för någon som har varit riktigt oförskämd.

Några foton på stan som jag tog i somras.
Centrum:
image75image76
Badplats mitt i stan!
image77
Centralstationen till höger på bilden.
image78
Hyreshus mitt i stan med egen brygga och båtplats!
image79
Stadshotellet.
image80
Orrholmen heter ett underbart höghusområde som är något så ovanligt som både centralt och vattennära. De har t o m en egen liten sandstrand!
image81
Herrhagen heter en central stadsdel i Karlstad. I mitt tycke den absolut trevligaste och kallas för Karlstads Söder. Jag har även bott där under en tid i mitt liv.
Nu tycker jag att vi tar oss en liten rundvandring i denna eminenta stadsdel.
Huvudgatan som jag inte minns namnet på:
image82
I höghuset som ligger i bakgrunden bodde jag!
image83
En bar. Den ser skum ut.
image84
Nöjesfabriken ligger på Herrhagen. Där har jag varit ett par gånger. Undrar vad jag hade
Där att göra? Jag satt i ett bås intill ett dansgolv och sov som en stock hela kvällen.
image85
Usch, en skola! Undrar hur många oskyldiga barn som de har knäckt för livet där under åren?
Jag avskyr skolor så vi går vidare.
image86
Nu blev det trevligare!
Nya hyresrätter på Herrhagen. Det blir nog fint.
image87
Inre hamnen.
Här ligger förutom en massa företag och båtjävlar en bar och restaurang som heter Glada Ankan. Mycket välbesökt och t o m jag förärade detta etablissemang med ett besök för flera år sedan. Hade en date och var så full så att jag somnade vid bordet redan innan jag hade börjat på förrätten. Kvinnan gick hem. Tror jag. Hon var i alla fall inte kvar när vakten kom och väckte mig.
image88image89
Nu tycker jag att vi kollar på lite vinterbilder också! Eller vad säger ni? Ok! De här är från
Jul/nyår 06/07.
Här kör jag in i Karlstad, västra infarten:
image90
Centrum:
image91image92image93
Stortorget:
image94
Ja... Sedan så var det inte så mycket mer. Kanske lägger jag ut bilder från andra svenska
städer senare.

Kommentarer
Postat av: Fredrik Arvidsson

Tack. Det var en trevlig rundvandring i Karlstad. Har aldrig varit där själv. Men, blev lite sugn på att åka dit.



Hälsningar,

Fredrik

2008-10-14 @ 04:17:28
URL: http://fredriksblogg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0